-->

DE IN MAASNIEL GELEGEN WIELERBAAN

Op 31 augustus 1896 werd "All Right" opgericht. Tevens animator v/d bouw der baan. Rond 1903 had Emile Burghoff (voorzitter Limburgse Wielrijdersbond) plannen om aan de Kapel bij "de Zandberg" een wielerbaan te bouwen, maar het is er niet van gekomen.

De wielerbaan liggende in Maasniel aan de Bredeweg, werd onder leiding van directeur M. Hoendervangers, en M. Krutzen gebouwd. Echter J. Darmstadt, het Roermondse lid van de technische commissie van de N.W.U. is de grote promotor geweest. Hij woonde in "Eigen Haard" op de Robert Regoutstraat 30, en keek vanuit zijn woning naar de "Wielerbaan Roermond". Als voorbeeld bij de bouw, diende de zéér snelle wielerbaan te Wandre bij Luik. De officiële opening vond plaats op Paasmaandag 17 april 1933 door burgemeester F. Wackers van Maasniel. Liefst 7000 toeschouwers (een uitverkocht huis!) waren getuigen. (het blauw-witte lint werd rond drie uur doorgeknipt door de Maasnielse burgemeester)

De wielerbaan is geheel van hout, en steunt op maar liefst 600 betonnen palen. Het rijvlak bestaat uit smalle latten (4cm dik, en 3cm breed) die in de lengte liggen. evenals de winterbaan van Brussel, en Keulen. (1932) De lengte van de baan is 200 meter. Hiervoor was 40 km hout nodig. De baan kan door middel van 20 sterke elektrische mastlampen verlicht worden, zodat ook 's avonds gereden kan worden. Een (radio)luidsprekerinstallatie is aanwezig.(van dhr.Das) De breedte v/d baan op de rechte stukken bedraagt 6 meter, terwijl de bochten 6,75 meter zijn, en een hoogte hebben van 3,75 meter. Zes loketten geven toegang tot de baan. De baan is aangesloten bij N.W.U. en U.C.I., en was in 1933 een B-baan. In 1934 werd hij geschikt gemaakt voor het houden van motorwedstrijden (A-baan) Het buffet der baan werd verpacht. In 1933 waren er 12 wedstrijden op zondag, en 8 avondwedstrijden op zaterdag. Tevens was er elke dag training. De reclame op de baan werd verzorgd door Reclamebureau "De Pijl" (Frans Douvenstr. 11)

Naast de hoofdingang zijn links en rechts de loketten, en een grote overdekte hoofdtribune voor 1000 zitplaatsen. Tevens een grote onoverdekte staantribune voor 1300 personen. In de bochten, kunnen de toeschouwers drie rijen dik staan, zonder dat men elkaar hindert. De totale capaciteit wat het aantal toeschouwers betreft, bedraagt liefst 6000 personen. Onder de hoofdtribune zijn 12 cabines. 11 voor de renners, en 1 voor de baandokter. Elke cabine is elektrisch verlicht, en van waterleiding en vaste wastafel voorzien. De tunnel v/d cabines onder de baan door naar het middenterrein is 2,5 meter breed. Het middenterrein dat met een degelijk hekwerk van hout is afgezet, is 82 meter lang, en 35 meter breed, en is met gras bezaaid.

R.Lamboo (Gegevens uit de Nieuwe Koerier 1932-1933)